Przykazania dla startupowców

Podczas debaty „Get Inspired: Startup jako akcelerator i narzędzie uwalniające przedsiębiorczość młodych” w Krynicy-Zdroju młodzi liderzy mieli okazję dowiedzieć się, jak państwo polskie wspiera młodych przedsiębiorców oraz usłyszeć, jak mądrze korzystać na tak zwanej „turystyce startupowej”.


Michał Bańka z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przedstawił możliwości zdobycia wsparcia na startupy w Polsce. Zauważył, że Polska startupami stoi, a moda na startupy jest fenomenem na dużą skalę. Stwierdził, że nie bez znaczenia jest przy tym działalność PARP.

Według jego oceny skutecznym narzędziem wsparcia startupów jest Fundusz Pożyczkowy, który udzielenie pożyczki warunkuje pozyskaniem inwestora. Dzięki temu młodzi przedsiębiorcy rozwijają umiejętności budowania relacji biznesowych i „sprzedawania” dobrych pomysłów.

Rozwijanie tej umiejętności znalazło się także na liście zaleceń Andrzeja Targosza, biznesmena, prezesa Proidea S.A. – Dobry przedsiębiorca powinien mieć dobrze zorganizowaną sieć kontaktów, stwierdził. „Turystyka startupowa”, a więc uczestniczenie w konferencjach i eventach dedykowanych dla startupów, jest jednym ze sposobów na nawiązanie i rozwijanie relacji. Jak podkreśla, aby dobrze przygotować do każdego wydarzenia, należy zmienić sposób myślenia o kontaktach z partnerami. Nie kalkulować „co ja z tego będę miał”, ale „w czym mogę pomóc” – zauważył. – Postawcie się na chwilę w cieniu waszych rozmówców, a zapewniam was, że zbudujecie długofalowe relacje – przekonywał. Podkreślił również wagę kreatywności, planowania rezultatów i dostosowywania sposobów prezentowania pomysłów biznesowych do kultury kraju i regionu odbiorców.